PORADNIK
rehabilitacja sportowców
Co to są zakwasy i bóle przeciążeniowe ?
Jeżeli nieumiejętnie wykonujemy ćwiczenia lub stosujemy obciążenia zbyt duże w stosunku do możliwości naszych tkanek, narażamy je na uszkodzenie. Pojawiają się bóle stawów i mięśni, które trwają jeszcze długo po wysiłku. Dzieje się tak, ponieważ zniszczeniu ulegają wówczas ministruktury tkanek mięśniowych. Konieczne jest wtedy wdrożenie odpowiedniego leczenia. Samo „przeczekanie” zazwyczaj nie wystarcza, ponieważ nierzadko przeciążenia prowadzą nawet do zerwania mięśnia, czy innych poważniejszych kontuzji.

Przeciążenia są spowodowane nie tylko aktywnością sportową. Podobny efekt następuje np. w wyniku oszczędzania bolącej kończyny, co powoduje przenoszenie nadmiernego obciążenia na drugą; bądź szybkiego przyrostu masy ciała, co z kolei nie pozwala stawom na przygotowanie się do pracy w cięższych warunkach; bądź też powtarzania przez długi czas i bez odpowiedniego odpoczynku stałej sekwencji ruchów.

Racjonalne podejmowanie wysiłku, przerwy w pracy oraz stosowanie odnowy biologicznej z pewnością poprawią efektywność treningu i znacznie zmniejszą ryzyko kontuzji.

Innym rodzajem bólu, który może się pojawić po wysiłku, są tzw. „zakwasy”. Pojawiają się zazwyczaj dobę po wysiłku i trwają przez kolejne kilka dni. Co to jest? Jak zmniejszyć ryzyko ich pojawienia się?

W trakcie wydatkowania energii potrzebnej do podjęcia pracy, mięsień spala glukozę. W wyniku tego procesu powstają związki zwane produktami przemiany materii, w tym kwas mlekowy. Dzięki obecności tlenu jest on przekształcany i rozłożony na wodę oraz dwutlenek węgla. Podczas intensywnej pracy w mięśniu pojawia się niedobór tlenu, co powoduje, że kwas mlekowy nie może ulec spaleniu i odkłada się w mięśniach, jednak w normalnych warunkach utrzymuje się zbyt krótko, aby narobił poważnych szkód.

Natomiast, gdy organizm nie jest przygotowany do zadanego obciążenia, powstają mikrouszkodzenia włókien mięśniowych. Ból nie pojawia się od razu, ponieważ nie wywołuje go obecność kwasu mlekowego, a rozwijający się w ciągu 24 – 72 godzin stan zapalny, który powstaje podczas procesu naprawy uszkodzonych struktur. Należy więc pamiętać o dobieraniu obciążeń adekwatnie do swoich umiejętności. Jest to trudne, ponieważ dobór obciążeń zależy nie tylko od ogólnej sprawności organizmu, ale także do rodzaju wykonywanej pracy, czy długości przerw między ćwiczeniami. Warto w tej materii zasięgnąć porady specjalisty i chociaż kilka sesji treningowych odbyć pod jego nadzorem. Pamiętajmy, że już sam prawidłowo prowadzony proces treningowy będzie zmniejszać ryzyko uszkodzeń układu ruchu , a także wzmagać przyjemne uczucie zmęczenia po wysiłku.

Warto zwrócić uwagę na to, że jeśli doszło już do „zakwasów”, nie należy rezygnować z podejmowania wysiłku fizycznego. Powinno się jednak zmniejszyć jego intensywność. Umiarkowany ruch powoduje bowiem lepsze dokrwienie, a co za tym idzie, szybszą regenerację tkanek.

Istnieje kilka mitów dotyczących zmniejszenia dolegliwości bólów „zakwasowych”. Do nich należy wiara w skuteczność piwa spożywanego po wysiłku, a także stosowanie zabiegu sauny po ciężkim treningu. W pierwszym przypadku mit wziął się ze znieczulającego efektu alkoholu na organizm. Jednakże jego obecność we krwi znacząco obniża zdolność do regeneracji tkanek, w wyniku niszczącego wpływu na wiązania białkowe mięśni. Proces naprawczy postępuje więc zdecydowanie wolniej. W drugim przypadku, należy zwrócić uwagę, że zabieg taki dodatkowo obciąża układ krążenia, który musi dodatkowo nagle odprowadzać znaczne ilości ciepła z organizmu, zamiast skupić się na efektywnym zaopatrywaniu mięśni w związki odżywcze.
mgr fizjoterapii
Bartosz Wysoczański
BIBLIOGRAFIA:
Traczyk W.Z.:Fizjologia człowieka w zarysie, PZWL, Warszawa, 2013
Górski J.: Fizjologia wysiłku i treningu fizycznego, PZWL, Warszawa, 2011
Ronikier A.: Fizjologia sportu, Centralny Ośrodek Sportu, Warszawa, 2001
Kozłowski S.: Fizjologia wysiłków fizycznych, PZWL, Warszawa, 1970
fizjoterapia
Czytaj również:
fizjoterapia
Czemu służy rozgrzewka?
Lorem ipsum dolor sit amet, dicam petentium
intellegat et sed. Et cum nobis theophrastus.
Te vero veritus pri, pro feugait reprimique eu.
Quando tantas accommodare ei sit, his ne labores (...)
Więcej>
fizjoterapia
Jak prawidlowo siedzieć?
Lorem ipsum dolor sit amet, dicam petentium
intellegat et sed. Et cum nobis theophrastus.
Te vero veritus pri, pro feugait reprimique eu.
Quando tantas accommodare ei sit, his ne labores (...)
Więcej>
fizjoterapia
Co robić po przebudzeniu?
Lorem ipsum dolor sit amet, dicam petentium
intellegat et sed. Et cum nobis theophrastus.
Te vero veritus pri, pro feugait reprimique eu.
Quando tantas accommodare ei sit, his ne labores (...)
Więcej>
Copyright©2014 Re - fit | Created by Malwina Grześkiewicz & Dorota Grześkiewicz